منتدى شباب الآزهر
أهلا ومرحبا بك
إذا أردت أن تكون عضو بيننا وأخ أخت لنا
لا تنسى قول الله تعالى (وما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد)
نتمنى لك قضاء أسعد الآوقات مصحوبه بالآجر والثواب إن شاء الله


منتدى شباب الآزهر
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 شوية صراحة .............بقلمى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
folkhero
أزهرى يخطو نحو التميز
أزهرى يخطو نحو التميز
avatar

عدد المساهمات : 106
تاريخ التسجيل : 28/08/2010
العمر : 25
الموقع : الأرض..

مُساهمةموضوع: شوية صراحة .............بقلمى   الثلاثاء سبتمبر 07, 2010 8:13 pm

من الجميل أن تعرف الحقيقة والأجمل أن تستطيع أن تدافع عنها
ولكن عندما تعرف الحقيقة ولكن لا تستطيع أن تدافع عنها ربما تندم لانك عرفتها


لذلك أنا أود أن نتكلم عن أمور فى حياتنا ولكن بكل صراحة
نتكلم عن كل شىء



نتكلم عن الافكار لانها غالبا تتحول الى أفعال
ونتكلم عن الافعال لانها غالبا تتحول الى عادات
ونتكلم عن العادات لانها غالبا تتحول الى طباع
ونتكلم عن الطباع لانها هى التى تحدد مصيرنا


قالوا فى المثل (الجعان بيحلم بسوق العيش)والحقيقة هنا ان احنا جعانين لكن لا نحلم بسوق العيش
عارفين جعانين ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
جعانين تقدم...وعلم......وثقافة.......وأخلاق.........والدين الذى يشمل كل هذا
جعانين تفكير وشجاعة وصدق فى قول الحق



احنا دلوقتى بنقول على البخيل حريص
وعلى الجبان طيب وفى حاله
وعلى الشجاع متهور
وعلى المتدين ارهابى ومتطرف
وعلى اللى بيحب وطنه عبيط


وخدنا البلد بذنب ناس .....هى بريئة منهم ونسينا ان البلد دى هى اللى اتذكرت فى القرآن وذكرها الرسول (ص) فى أحاديثه ومن بعده العلماء والفقهاء
وعلى طول نقول البلد متخلفة واحنا من دول العالم التالت ومعندناش ثقافة ولا تقدم .ولا....ولا......
عارفين العقل الباطن بيعيشك فى الوضع اللى انته حسه فلو الفاشل حس انه ناجح عقله هيحركه عشان يعمل وينجح..........


احنا دلوقتى بنشوف الغنى بيه وبنعجب بيه أوى مع ان _سبحان الله_ عارفين ان غناه ده لنفسه وعمر فلوسه ما هتكون فلوسنا ....بتعجبنا عربيته وبدلته مع ان برده عربيته هو اللى بيركبها وبدلته هو اللى بيلبسها ......

أيوه أنا عارف ان ممكن نكون نقصد ان احنا نبقى زيه.........لكن مين اللى بيعمل عشان يبقى زيه
ولو عايزين نبقى زيه ليه بقى هو بيهمنا زيادة عن الازم المفروض نركز فى الخطوات الايجابية اللى فى ايدينا احنا ولا فضل لاعرابى على أعجمى الا بالتقوى


الموضوع فى كلام كتير وأنا شايل كلام أكتر لكن أنا مبحبش المواضيع الطويله خصوصا ان الكلام مفيش منه فايده من غير عمل.....عايزين نعمل حاجة بجد مش كلام وخلاص وكفايانا كلام


الصين محدش كان يسمع عنها ودلوقتى بقيت من أولى دول العالم فى الصناعة .واليابان وكوريا اللى أطلقوا عليهم لقب النمور الاسيوية تمثيلا لهم بالقفزة الاقتصاديه اللى عملوها فى فترة وجيزة


أنا عارف ان ظروفنا صعبة ومش عارفين نعمل ايه وان الحكومة مش مساعدنا لانه برده لازم تدينا قفزة للامام ونكمل احنا بعدها لاننا عاملين زى العربية اللى محتاجة حد يزقها
وعارف كذلك ان التعليم معلمناش ازاى نفكر بايجابية ...لكن اللى أعرفة ان كل واحد بيقرأ الموضوع ده يبقى عايش وقلبه ينبض ونفسه يدخل ويخرج وعقله بيفكر


وأكيد هو مثلى يحلم باليوم اللى نوصل فيه للمجد مش يوصل هو لوحد لا يبقى حلمنا جماعى مش شخصى


ولكن لازم تعرف
لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله .....لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sarahbosy
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 689
تاريخ التسجيل : 20/08/2010
العمر : 29
الموقع : الدنيا مؤقتاااا

مُساهمةموضوع: رد: شوية صراحة .............بقلمى   الأربعاء سبتمبر 08, 2010 8:47 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


إيه دا بئى

ايه كل الصراحه دى
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
أصبت كبد الحقيقه ولم تخطا
ولكن هيا كلمات دائما ارددها

ابدأ بنفســـــى
وادعو غيرى

النصح دائما يلزمه القدوه الححسنه
والقدوه الحسنه غير معين للتغيير

ربنا يصلح الآحوال يارب

والى الامام ان شاء الله

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

_________________






[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://alazharyouth.yoo7.com
مؤمن
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 6624
تاريخ التسجيل : 22/08/2010
العمر : 27
الموقع : دمياط -عروس النيل-

مُساهمةموضوع: رد: شوية صراحة .............بقلمى   الأربعاء سبتمبر 08, 2010 9:01 am

جميل جدا يا باشمهنسد

كلامك أصاب عين الحقيقه ورآسها وكبدها

للآسف يا باشمهندس لقد أصبحنا فى ذيا الامم

بعد ان كنا نقود العالم

ولكنا باذن الله سنعود

((كنتم خير امه أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون فى المنكر وتؤمنون بالله ))

باذن الله سيعود الاسلام وسيود العالم كما كان


وعلى فكره انته بتقرا للدكتور انس الفقى كتير ما شاء الله هو انسان مميز كلامك جميل جدا
جزاك الله خير قلم مميز جدا مثل صاحبه ولكن أعتب عليك للكتابه -ص- هكذا اكتبها كلمه -صلى الله عليه وسلم حتى تأخذ ألاجر والثواب كاملا وفى انتظار ما يفيض به قلمك علينا

_________________






[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


ايميلى الفيس  يشرفنا التواصل مع الجميع

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
folkhero
أزهرى يخطو نحو التميز
أزهرى يخطو نحو التميز
avatar

عدد المساهمات : 106
تاريخ التسجيل : 28/08/2010
العمر : 25
الموقع : الأرض..

مُساهمةموضوع: رد: شوية صراحة .............بقلمى   الأربعاء سبتمبر 08, 2010 5:54 pm

شكرا طبعا على التعليق
شكرا ليكى يا ساره أنتى ومؤمن

بس على فكره يا مؤمن أنا عمرى ما قرأت لأنس الفقى لكن ان شاء الله هقرأه له مادام أنت بتقول ان كتاباته جميله


لكن أنا بقرأ لناس تانين كتير أمثال عالم الازهر الجليل محمد الغزالى والدكتور محمد العريفى والدكتور عائض القرنى الدكتور ابراهيم الفقى

وشكرا كمان مره وان شاء الله هحاول أقرأ حاجة للدكتور انس الفقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الطائر
أزهرى منورنا
أزهرى منورنا
avatar

عدد المساهمات : 24
تاريخ التسجيل : 11/09/2010
العمر : 25
الموقع : cairo

مُساهمةموضوع: رد: شوية صراحة .............بقلمى   السبت سبتمبر 11, 2010 7:04 am

ايــــــــــــــــــــــــه الجمال ده

بجد كتابتك جميلة جدا

استمـــــــــــــــــــــــــــــــر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد
مدير عام
مدير عام
avatar

عدد المساهمات : 414
تاريخ التسجيل : 27/08/2010

مُساهمةموضوع: رد: شوية صراحة .............بقلمى   الأربعاء سبتمبر 15, 2010 9:49 am

بصراحة مش عارف اقول ايه بعد اللى انت قلته

احنا فعلا محتاجين وعايزين نتغير

بس للأسف معندناش الطموح ولا الإرادة عاشان نبدا

حتى ولو بدأنا معندناش العزيمة والمثابرة ان احنا نواصل

لكن يبقى الأمل ما دامت الحياة

محتاج عزيمة وتشجيع علشان نقدر نبدأ ونواصل

وربنا يسهل ويصلح الحوال ان شاء الله

_________________







قال الإمام مالك : أقلّ ما في زماننا الإنصاف



مش مهم الواقع ايه
المهم أنت عاوز ايه
ساعتها بس هتقدر

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
folkhero
أزهرى يخطو نحو التميز
أزهرى يخطو نحو التميز
avatar

عدد المساهمات : 106
تاريخ التسجيل : 28/08/2010
العمر : 25
الموقع : الأرض..

مُساهمةموضوع: رد: شوية صراحة .............بقلمى   الأربعاء سبتمبر 15, 2010 9:57 am

أنا بيعجبنى جدا كلامك يا محمد

شكرا ليك على مرورك


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شوية صراحة .............بقلمى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى شباب الآزهر :: المنتدى العـام :: معا نصنع الحياه-
انتقل الى: